stand-up.se - stand-up comedy på svenska

Läs mer om Ami Hallberg

Vägen till VIKK

Att gå från idé till premiär för en ny stand-up scen kan vara en lång och jobbig resa eller, som i fallet "VIKK" - Victoria Komedi Klubb - en enda, härligt slipprig räkmacka. Ami Hallberg berättar hur idén blev verklighet.

En småsolig majdag ringde Zeid Andersson till mig och sa att vi skulle träffas eftersom vi pratat om att starta en ny klubb i stan.

- Jaså, har vi?, sa jag och slängde på mig vårjackan och tänkte att va fan, det är bäst att hänga på.

Under svampen på Stureplan stod så Minal Nygårds och Zeid och väntade och det visade sig att det var Minal som sagt till Zeid att hon borde starta en ny klubb eftersom det verkar finnas underlag för det och för att vi saknar den mysiga, nedlagda klubben på "Nalen".

- Gör det själv då, tillsammans med mig och några till, hade Zeid sagt och så hade jag kommit med i deras tankar.

Vi gick runt och tittade på lokaler, just kring city, för att det inte finns någon stand-up krog i det området. Vi kikade bl a in på Lydmar och pratade med dem, som verkade föga intresserade, och insåg hur svårt det skulle bli att övertala en krögare att lägga ut minst 10 000 kronor i veckan till gager och annonser på något för dem helt obeprövat

Av en slump, när vi var på väg hemåt, fick vi ett infall att kika in på gamla "Vickan" - restaurang Victoria i Kungsträdgården. Där har de väl kört en del shower under åren?

- Nä, men kolla, är det stand-up tjejerna? ropade en glad röst bakom baren i den annars eftermiddagstomma lokalen.

Snabbt flög den där tanken "Åh, man kanske är lite berömd ändå" genom allas våra huvuden innan det visade sig att det var Mini, som även jobbade i baren på "Tivoli" som kände igen oss. Desto bättre! Eftersom Minis chef är Stefano som äger "Tivoli" och "Vickan" vet han precis vad stand-up är och han driver idag redan en framgångrik krog med stand-up comedy!

Snabbt ordnades ett möte med den trevlige, öppne (och inte, som jag hade föreställt mig, på något sätt krogmaffioso-skrämmande) Stefano som absolut ville ha stand-up på "Vickan". Han hade till och med frågat "STOCK"-killarna om de inte ville köra där också, men de hade inte haft tid för det. Jackpot!

Han stod för fiolerna och annonserna om vi fixade komiker och press! Idéen att vi skulle vara tjejer som drev klubben växte fram och så drogs även resten av "Liten jävla krogshow"-gänget – Anna-Lena Brundin, Ann Westin och Yvonne Skattberg in i projektet samt även Susanna Eklund.

Varför? Varför inte? För att det är kul, för att vi känner varandra, för att det behövs mer tjejer på stand-up scenen. Nog ordat om det. Resten kan ni läsa om i tidningarna, som (helt otippat!!!) har tänt på den aspekten.

Spåna namn... Mina eminenta förslag MUCK och PATT fick ge vika när vi insåg att till och med namnet fanns serverat framför våra ögon – VIKK, Victoria Komedi Klubb!

Komedi stavat på svenska med K för att sticka ut lite och för att betona att vi också välkomnar annan slags komik på vår klubb, någon som kommer och gör en rolig sång, sketch eller karaktär. Därför är Anna Blombergs "Kåta Gun" bokad till premiären.

Jaha. Snabbt som attan sätta igång att boka "dragplåster-komikerna" och få ihop ett program innan sommaren, pussla och tricksa och våndas över alla roliga som inte fick plats denna gång.

Bestämma dag med Stefano, onsdag eller torsdag, hoppas torsdag... hoppas torsdag... så att vi inte kör samma kväll som "Syster och Bror" och "Big Ben". Nähä, det gick inte för då skulle han ha "Schlagerkväll" på "Vickan". Ja, ja, man kan inte få allt.

Så kom sommaren och allt låg lite nere förutom lite sporadisk mailkontakt då inga stora beslut kunde tas eftersom någon alltid var i Italien eller i Herrljunga. Och jag, som fick låna mammas dator på Gotland där de verkar simma över mailen, alltid fick veta allt en vecka efter alla andra.

I slutet på augusti träffas vi igen, Stefano (som numera bara äger "Vickan") har tryckt upp broschyrer och inbjudningskort och mailat alla företag i närheten. What a guy! (Han är snygg också, vi har ännu inte riktigt kommit fram till hur vi ska dela på honom allihopa så det blir rättvist.)

Han ville också ha kändisfest på premiären, eller en halv kändisfest (?!) vad nu det betyder, en festfixare var skyldig honom det. Minal, som har varit vår ständiga sekreterare och sammanfattat allt som sagts på mötena, tappar vi helt efter den informationen. Hon bara sitter och tänker på vad hon ska ha på sig.

I september fixas pressrelease, vi ringer och mailar tidningar, radio och TV, ringer igen för att få höra att de haft bort mailet, mailar igen. Får rätt mycket napp, från "Vi i Vasastan" till Sveriges Radio, dit Zeid och jag fick kravla oss upp kl. 6  på morgonen för att vara med i "Morgonpasset".

En fredagkväll ägnar jag, Susanna och Ann på "Vickan" för att stoppa 300 inbjudningskort i kuvert och välja ut kändisar som ska bjudas medan discomusikdunket stiger i lokalen. Det blir en blandad kompott som bjuds – Bosse Ringholm, Kim Anderzon, Börje Salming... och så alla komiker förstås!

Idag är det lördag den 25:e september och på onsdag smäller det! Jag har tjuvkollat lite på vilka som osat och ja, Åsa Jinder och Tone Bekkestad kommer i alla fall! Ann och jag har repat på konferencierskapet och den där overklighetskänslan smyger sig på en - På onsdag redan? Är det sant?

Än så länge har vi mest glidit runt i majonnäsen men på onsdag börjar det stora jobbet. Göra en riktigt bra show och sedan få folk att hitta till "Vickan" och vår klubb. Fylla lokalen med glad publik och bra komik varje onsdag hela hösten.

Inte det lättaste. Men jävligt kul.

Välkomna!

Skriven av: Ami Hallberg
Publicerad: 2004-10-05

Info om stand-up.se