| stand-up.se - stand-up comedy på svenska | ||||||
![]() |
||||||
| Månadens komiker - Martin Svensson
Varje månad utser stand-up.se månadens komiker. Utmärkelsen går till en person som skimrar extra mycket just nu, någon som lyckas skapa en magisk atmosfär från scenen. I oktober går utmärkelsen till ståuppkomikern Martin Svensson. Du får utmärkelsen därför att du som konferencier med energi och professionalism lyckas skapa fantastiska förutsättningar för artisterna du presenterar på Sveriges ståuppscener. Ohhh, du är så snäll! Tack! Hur kommer det sig att du har arbetat så mycket som just konferencier? Jag har uppträtt mycket på The Tivoli i Helsingborg sedan starten 1997. I början var jag supportakt till andra komiker. Men sedan fick jag lov att ta dit andra duktiga komiker som support och min roll utvecklades till konferencier. Och jag började tycka att det där är en funktion som är ganska viktig och försökte renodla den. Vad fick dig att ta steget till att bli ståuppkomiker och vad gjorde du innan? Jag höll på med teater, revy och cabaret. När jag började med stand-up så gjorde jag en enmansföreställng som handlade om mansrollen. Jag hade monologer som ganska mycket liknade stand-up, men inte lika renodlat. Och så var jag och tittade på TV-inspelningen på The Tivoli, programmet som Kanal 5 gjorde. Jag kände direkt - det där är något för mig! Jag ringde The Tivoli och frågade om de tänkte fortsätta med stand-up och om jag fick komma dit och uppträda som en supportakt, och det gick bra! Vad skulle du göra annorlunda om du började som ståuppkomiker idag? Jag kanske skulle hållit kvar ännu mer av den argumenterande stand-up jag hade med mig från cabareten. Jag hade innehåll, ett budskap. Mer och mer har jag glidit över till att göra humor för humorns skull. Man blir så lockad på scenen av att folk skrattar. Det är så oerhört skönt. Ibland kan jag tänka att de skrattade, men att jag inte fick sagt det jag ville. Men nu är jag på väg tillbaka, jag tänker mig för när jag skriver nytt material. Det är svårare. Att både vara rolig och säga någonting. Vilken är Sveriges bästa ståuppklubb? Harrys i Göteborg. Det är alltid trevligt att uppträda där. En bra publik, ett bra upplägg och en bra inramnng. Jag tycker också att man mer och mer har tänkt på konferencierrollen. Slutligen, vad är ditt drömgig? Jag har faktiskt redan gjort mitt drömgig! 1 000 kvinnor i Helsingör i en idrottshall. Nästan bara kvinnor, utav 1 000 tror jag att det var 15 män. Det gick oerhört bra. Jublet jag fick på slutet var mäktigt. Men om jag skulle sätta ett nytt drömgig. Jag skulle vilja uppträda i en konsertsal med en publik som har gått dit för att lyssna på mig. Idag när jag uppträder är jag ofta antingen en överraskning eller uppvärmning för ett känt ansikte. Det skulle vara väldigt kul att en dag uppträda för en publik som har kommit bara för att se mig! Intervju: Jonas Ljung |
||||||
| Info om stand-up.se | ||||||