stand-up.se - stand-up comedy på svenska

Läs mer om Janne Westerlund

Månadens komiker - Janne Westerlund

Varje månad utser stand-up.se månadens komiker. Utmärkelsen går till en person som skimrar extra mycket just nu, någon som lyckas skapa en magisk atmosfär från scenen. I september går utmärkelsen till det sjuka geniet Janne Westerlund.

Du får utmärkelsen för att du är den absolut coolaste finnen i Sverige!

Är det motiveringen? Tjohoo! Jag skulle vilja dansa men jag har nackspärr. Äntligen en finne från Hökarängen! Äntligen!

Första gången jag träffade dig gjorde du en lång fejkad intervju med en fejkad brottare. Jag har också sett dig prata finska i flera minuter med en helt oförstående svensk publik. Är du sjuk på riktigt?

(Skrattar) Nej, jag tycker bara att det är roligt att testa olika saker. Man måste våga testa lite. Jag tror att om jag har roligt så har publiken roligt. Men ibland kan man hamna lite fel (skrattar).

Du är en av Sveriges driftigaste komiker när det gäller att driva klubbar, koncept och festivaler. Varför?

För att jag brinner för stand-up comedy och för att jag vill utveckla denna grymt fantastiska konstform. Då måste man ta tag i grejor. Så har jag alltid jobbat. När jag körde igång på allvar 1998-99 drog jag igång klubben på Engelen. Och sedan har det bara varit naturligt att fortsätta med klubbar, festivaler och galor. Stand-up comedyn ska lyftas fram och då får man offra lite tid för annat.

Vad saknas i stand-up comedy Sverige idag?

Nu har vi det så jävla bra för ikväll har Stockholm Live premiär i SVT! Det blir en ny renässans för svensk stand-up comedy. Det är det jag har saknat. Nu är tiden mogen, det har kommit så jävla många bra komiker som kan ta det här till en ny nivå. Många komiker idag vågar ta flera steg framåt istället för att prata om frisyren och frisören. Det finns så många klubbar nu som gör det möjligt för komiker att utvecklas. Hårdare stand-up, mer politiskt. Allt kan vridas upp ett snäpp.

Den senaste tiden har du även börjat uppträda i Finland? Hur har det gått?

Det har varit så häftigt! Jag är hälften finne på min mammas sida. Just att upptäcka att vissa grejor som jag har gjort här i Sverige och tänkt "varför skrattar inte publiken?" – skrattar man åt i Finland! Det är ett finsk skämt! Jag gillar också att man satsar så stort i Finland och spelar stand-up på teatrar.

Ikväll är det premiär 21.30 för Stockholm Live på TV2. Berätta om konceptet!

Jag tillsammans med Özz Nûjen, Jakob Öqvist, Shan Atci utgör stommen. Vi bjuder in en drömgäst och en gästkomiker varje gång. Och allt ramas in av DJ Qute som spelar tung, bra musik. Det blir stand-up comedy som är hett, häftigt och cool. Den som uppträder tittar rätt in i kameran istället för att kameran bara registrerar en föreställning. Då kommer den som sitter hemma och tittar tänka: "Nu pratar han med mig!"

Intervju: Jonas Ljung
Publicerad: 2004-09-01

Info om stand-up.se