stand-up.se - stand-up comedy på svenska

Läs mer om Magnus Betnér

Bill Hicks regerar

Bill Hicks levde hårt och dog ung. Valde sällan den enkla och politiskt korrekta vägen för att vinna publiken. Läs Magnus Betnérs kärleksförklaring till komikern som än idag personifierar stand-up comedy som budskapsbärare.

I mitt tycke var Bill Hicks världens bästa ståuppare, inte bara för sin svarta humor utan kanske framförallt därför att han ville säga något. Bill Hicks attackerade med full frenesi allt hyckleri han såg i samhället, från marknadsförare till krigshetsande regeringar och han kryddade sina politiska texter med en helt underbar humor.

"There is a lot of talk going on about gays in the millitary. Should gays be allowed to serve? Well here is how I see it... Anyone DUMB enough to want to serve in the millitary should be allowed in."

Mitt första möte med Bill Hicks var under en resa till New York 1998. Jag hade själv just börjat utforska stand-up och hade ganska dålig koll på genren. I en skivaffär hittade jag Bill Hicks album, Relentless. Den eftermiddagen lyssnade jag igenom skivan säkert 5 gånger. Det va så långt ifrån all stand-up jag hört dittills. Där fanns politisk satir om kriget, där fanns material om sex och porr som var otroligt mycket vassare och ärligare än något jag hört tidigare. Där fanns också en helt underbar rutin om att använda döds-sjuka gamlingar som stuntmän i Chuck Norris filmer.  Från den dagen är Bill Hicks min måttstock när det gäller stand-up. Det är dit jag strävar och om jag under min karriär får ihop en enda skiva med material som ens kommer i närheten av något av hans 4 album så är jag nöjd.

Att Bill Hicks blivit en så stor inspirationskälla för komiker världen över (så till den milda grad att t ex Dennis Leary snott hela sin act från Bill) tror jag har att göra med hans ärlighet. När man lyssnar på Bill så känner man som publik att allt han säger är högst personligt. Hela hans act består i att han delar med sig av sina innersta tankar om en massa olika ämnen.

Bill Hicks föddes i Valdosta, Georgia1961 i ett vad vi i Sverige skulle kalla strängt frireligiöst hem. Det finns bland annat en helt underbar intervju med Bills pappa på filmen Totally Bill Hicks. I intervjun säger hans pappa ungefär "I never understood why Bill had to use the F-word so much. I said i never hear Bob Hope use it... Of course he didn´t care much for Bob Hope... or any other comedian i would mention for that matter."

Han började som komiker redan i de tidiga tonåren och levde sedan mer eller mindre på stand-up scenen fram till några  veckor innan sin död 1994. Hans texter kretsade ofta kring dubbelmoralen han såg i samhället, teologiska och andliga frågor och kring politik.

Att återge stand-up I text blir ofta lite platt, även om det är ett geni som Bill Hicks som skrivit texten, så jag rekommenderar alla att köpa ett par skivor med Bill, här följer en lista:

Dangerous
Relentless
Arizona Bay
Rant in E-minor
Love, laughter and Truth
Flying Saucer Tour Vol.1
Shock & Awe
Philosophy: The Best of Bill Hicks

Du som vill veta mer om Bill Hicks kollar in filmen "Totally Bill Hicks" och läser följande böcker:

American Scream (Cynthia True) - En biografi
Love all the people (Bill Hicks) - Stand-up rutiner, låtar och brev

Länk: www.billhicks.com

Skriven av: Magnus Betnér
Publicerad: 2004-09-01

Info om stand-up.se