stand-up.se - stand-up comedy på svenska

Läs mer om Marcus Palm

Klubbfixare

Marcus Palm är ståuppkomiker och skådespelare. Han är en av drivkrafterna bakom Estrad Live Comedy på Systerobror i Stockholm och är troligtvis den komiker som startat flest klubbar i Sverige. Vad är receptet på en framgångrik klubb?

Jag har startat upp 6 klubbar genom åren. Alla har jag startat med önskan om att ständigt kunna ha tillgång till en scen där jag har kunnat testa nytt material och också växa som komiker på scen samt få mer rutin på att starta upp kvällar och hantera publiksnack. Detta är ju den bästa skolan och har sedermera också varit min drivkraft. Tre av klubbarna dog och föll platt efter mindre än 3 månader. De andra tre har varit relativt framgångsrika och varat mer än ett år. Vad gör då att vissa klubbar består och andra förgås? Det kan finnas många orsaker. Men för att lyckas, som jag ser det, finns det några självklara måsten:

1. Du som ska driva klubben bör brinna för genren. Vara beredd att lägga ner stor del av din lediga tid och jobba mycket ideellt, men se det som den största lönen att få mer erfarenhet och flygtimmar som komiker. Det finns ingen bättre skola än att om och om igen ställa sig upp och köra. Därför är det ofta komiker själva som startar upp klubbar och inte pengatokiga krögare utan koll. Omge dig av likasinnade kloka själar som du kan bolla ideer med och stötta klubben ihop med.

2. Sen kommer vi till platsen. Ligger stället strategiskt rätt? Finns det konkurrerande verksamhet i närheten? Systerobror, ståuppskeppet som jag styr framåt tillsammans med krögaren och mina kollegor från Estrad Live Comedy, ligger ca 250 meter från närmsta tunnelbana på Östermalm. Inte 100% bästa läget kanske. Men när man ser på andra omständingheter som att t ex lokalen är granne med KTH som har ca 7 000 nytillkomna elever varje termin. Då torde det finnas underlag tänke vi. Vi gjorde 2 demokvällar för 2 år sedan med 3 affischer på dörren till stället och plötsligt hade vi 400 personer i lokalen som ville underhållas av stand-up.

Entrén var fri, men eftersom stället rymde så många gäster och komikerna ställde upp på rimligt klubbgage kunde skeppet sättas i sjön. Sen får man ju vara beredd att satsa 3 säsonger innan man ger upp.

3. Ditt samarbete med krögaren. Har du en krogägare som är intresserad av att göra det bästa möjliga av kvällens underhållning, LIKA MYCKET som att tjäna pengar och göra vinst på kvällarna, då är förutsättningarna för ett gott tryggt samarbete som bäst.

Det finns lite olika varianter på upplägg man kan köra. Att t ex köra klassiskt upplägg med 1 konferencier, 1 rookie, 2 gästkomiker i första akt och en headliner i andra är ju ett bra val. Men finns det andra klubbar i närheten kan det vara intressant att nicha sig.

När vi startade Estrad testade komiker nytt material i första akten varje vecka - efter paus kom ett känt namn och publiken fick ta del av en komikers skapande process såväl som att få träffa sin favorit. Kvällarna upplevdes ofta med mycket stark live-känsla då publiken innan fick veta att större delen av alla skämt i första akt aldrig tidigare provats förut.

Ljudet bör alltid prioriteras 100%, Ljussättning är lika viktig och att det är showstämning i rummet och att alla kan se bra. Självklart kan tyckas men när man varit på klubbar som inte haft någon komiker som klubbvärd har man ibland hamnat på en uppånervänd ölback med en Ikea-spot i ansiktet 50 cm bort - samt en gitarrförstärkare med 1 meter mikrofonsladd... Det är också viktigt att publiken sitter nära scenen, gärna inom 1 meter från scenkanten och helst också gäster på sidorna - en liten 2 x 1,5 meter scen är i mina ögon perfekt. Musik som påar gästerna upp till scenen är ju också en självklarhet på de flesta klubbar vilket gör sitt till stämningen.

Nästa punkt som jag personligen har lagt ner stort arbete på är att försöka skapa en atmosfär som man själv skulle vilja vara i såväl som komiker som publik. Lämplig tid för showstart, behandling av gästkomikerna och så vidare. Min största önskan har alltid varit att det inte ska finnas några som helst frågetecken angående om hur något fungerar. Information till alla så effektivt som möjligt. Ett välkomstmail till berörda innan de anländer med vägbeskrivning och upplägg är uppskattat.

Att se till att alla som uppträder blir bjudna på en bit mat och dryck är en annan gest. Ta runt komikerna och visa vart alla faciliteter finns mm. Se till att informera om dryck i baren är gratis eller om det är personalpris. Att krogens personal på alla sätt försöker få gästande folk att känna sig välkomna från att de sätter sin fot på stället tills att de tar sin jacka och går. Sånt betyder otroligt mycket för mig när jag är ute och svänger. Ha utvecklingssamtal tillsammans med krögaren - är det nåt vi kan göra bättre just nu?

Jag skulle fortsätta driva klubb även om det fanns oändligt med scentid och jag var mångmiljonär. Det är jäkligt kul att ha en egen plattform. Dels för att det är socialt när man reser så mycket själv. Sen är det också så vackert och se alla nya äckligt begåvande nykomlingar som bara ploppar upp lite överallt nu. Tillväxten är precis lika viktig för mig som att själv växa som komiker. Att få chansen att stötta nykomlingar med en varm välkomnande hand känns skitkul och jag med mitt Estrad Live Comedy-gäng hoppas att vi får fortsätta med detta årtionden framöver.

Vive La Stand up comedy!

Skriven av: Marcus Palm
Publicerad: 2004-08-01

Info om stand-up.se