stand-up.se - stand-up comedy på svenska

Läs mer om Thomas Järvheden

En komikers dagbok - maj 2004

Thomas Järvheden skriver sin sista dagbok för stand-up.se. Under tre månader har han gett oss alla detaljer ur sitt liv som komiker i värsta dockusåpastil. Eftersom du alltid velat veta, här kommer svaret på - Vad gör en komiker i maj?

10/5 Royal Arms, Örebro
Royal Arms är alltid en av höjdpunkterna på säsongen, i alla fall för mig. God mat, familjär stämning med personalen, en trogen skara Järvenfans (min första fanclub!) som alltid kommer dit och så blir det jämt värsta festen sen. Festade denna gång främst med Magnus Betnér som jag gigade med. Dagarna innan giget kände jag som vanligt pressen att skriva nytt eftersom Royal Arms-fansen redan har blykoll på mitt material. Detta hjälpte mitt skrivar-arsle ur vagnen och plötsligt hade jag producerat en alldeles lysande liten sång, om jag får tycka så själv, som jag tänkte ha som öppnings- alternativt avslutningsnummer. Jag fick attack-öva in sången och gitarrkompet men det blev väldigt uppskattat. Ser redan fram emot nästa gig i Örebro!

11/5 Studentgig, Stockholm
Ett gäng öfvre-ungdomar från en fin internatskola hade studentfest på ett innehak vid Stureplan. Rätt ok ungdomar var det ändå även om jag fick erfara den kanske sämsta presentationen någonsin. Två vinfulla toastmastergrabbar sade plötsligt mellan alla "vanliga" talare: "Och här kommer... Thomas." Ingen visste att jag skulle komma, att det skulle bli underhållning, eller vem jag var. Ingen ljusrigg och mick-sladden var c:a 1 meter så att jag tvingades stå halvt skymd. Men bra tillfälle att sjunga min Stureplansvals tänkte jag, vilket några verkade uppskatta väldigt mycket. Självklart fanns det heller inget stativ så en diskjockey med klar MS-varning fick hålla micken åt mig när jag spelade/sjöng. Micken höll han hela tiden längre och längre ned så att jag till slut fick stå som Quasimodo för att rösten skulle gå in. Ett par bord var för överförfriskade för att orka lyssna men dom borden som lyssnade hade kul och kom fram efteråt med beröm. Vad ska man säga? En ok show, men oj vad dom kunde fått ut mera av mig och sina pappors pengar om dom bara styrt upp förutsättningarna lite med presentation, micksladd/stativ och ljus.

12/5 Syster & bror
Nu var jag sugen på att testa min nya sång igen. Den kan vara något provokativ om man inte lyssnar med rätt öra så jag var lite spänd på hur den skulle tas emot om jag startade med den. Precis som jag hade trott funkade den, men inte med samma jubel som när jag lägger den senare i showen då publiken "känner" mig och vet helt säkert att jag menar väl. Showen gick absolut bra, men jag tyckte publiken var något blyg. Kan bero på att jag numera är bortskämd med att köra andra akten, men idag började jag eftersom jag skulle hinna vidare till Norra Brunn och...

12/5 Norra Brunn en haltimme senare
...avsluta där. Fast jag visste mycket väl att den nya låten passar bättre sist ville jag en sista gång testa att starta med den, eftersom jag tycker den presenterar mig så bra. Återigen funkade den helt ok men nu har jag verkligen bevisat för mig själv att jag tyvärr har rätt. Jag får lägga den sist så ingen kan tvivla på var jag står. Ett jättekul gig förutom att nån jävel har stämt om min gitarr! (Efteråt säger personalen att den ramlat i baren, men ingen sade nåt - tack) Fick stress-stämma om den mitt i showen vilket kanske inte hade varit nån katastrof om inte Radio P4 varit där och spelat in för ett radioprogram(!) Fick höra inspelningen sen och gitarren låter förjävlig... Typist att det ska hända just när det ska sändas i radio... Lyckat gig för övrigt.

15/5 Radio Stockholms lördag de lux
Satt med nån timme i ett musikprogram där jag fick utföra en slags "musikduell" mot Andrés Esteche. Han var jättetrevlig men envisades med att spela gamla discolåtar hela tiden. Han vann.

17/5 Firmajobb, Värmdö
Ett av mina få firmajobb denna säsong. En kursgård bjöd in sina kunder och jag skulle fixa stämningen med två standup-set. Medelåldern var c:a 50 år så jag plockade fram den jättetrevliga Thomas med lite tydligare glimt i ögat. Ok, lite provokativ är man ju alltid - men denna kväll på ett något snällare sätt. Dom var jättenöjda. Till och med med den nya låten som jag lade - just det - sist!

18/5 Café Tivoli, Stockholm
Kanonskönt gig hos våra vänner i comedykurd-maffian. Jag får bekräftat för mig själv att den här nya låten som jag tjatar om hela tiden i denna månads dagbok är nåt riktigt stort. Den något standup-vana publiken blir helt galen! Giget satt som en smäck och jag hade faktiskt för en gångs skull snickrat ihop en riktigt lyckad one-liner (om kurder). Jag har ju annars nästan bara långa rutiner. Konungen och mentorn Lennie Norman avslutade andra akten som sig bör.

22/5 Norra Brunn
Dra på trissor vilket jävla drag! Spelade in showen och funderar på att göra en CD-skiva av kvällen. Fick glädjande nog användning igen av den specialskrivna kurd-onelinern eftersom Shan körde innan mig. Det gick jättebra för alla men tyvärr hann jag inte stanna och lyssna på hela Batras show för jag skulle vidare till Tre Backar.

22/5 Tre Backar, jättesent
Rookieklubben Tre Backar brukar boka in en etablerad komiker som får stänga kvällen – en sorts kvalitetsgaranti för att publiken ska få valuta för sina noll kronor dom har betalat :-)

Jag beundrar Kick-gängets engagemang och flit, och minner mig tillbaka till när jag själv var helt ny och jobbade ihjäl mig för att ordna gratis-gig. Jag anlände 22.50 och får höra att publiken (20 pers) verkar helt död. På riktigt alltså - arrangören var orolig för hur det skulle gå. Fylld av självförtroende från Norra Brunn-giget alldeles nyss tog jag det hela med ro – det här skulle ordna sig. Första skämtet. Inget skratt. Andra skämtet, en människa fnissar halvt. Dom hade rätt! Publiken är stendöd! Jag fick börja publiksnacka, jobba, jobba, jobba och visst vaknar dom efterhand! Det blir ett rätt unikt gig måste jag säga. Intimt, speciellt och med mkt energi. Vilken kväll! Helt speedad känner jag att det inte är nån idé att gå hem och försöka sova. Går tillbaka till Norra Brunn för ett par öl med grabbarna. Kommer faktiskt på en bra idé till en ny rutin också som jag skriver ned i köket mitt i natten.

27/5 MS Fear (Partybåt)
En artistbokare jag brukar jobba med bjuder in sina kunder/partners på en båttur med mat, dryck och underhållning. Jag , Nina & Kim m.fl. står för underhållningen. Dukningen och lokalen gav inte världens bästa förutsättningar för stand-up så vi kommer överens innan om att jag bara ska köra en kortis. Det funkade bra och sen blev det ett fasligt festande även för mig.

30/5 Testpiloterna på Norra Brunn
Testade ett par nya rutiner, bl.a. den jag skissade ned härom natten i köket. Allt funkar jättebra och jag kan inte låta bli att sjunga nya låten som en bonus för den här helt underbara stammis-publiken. Bara en handfull jobb kvar nu – sen är det sommarlov!

Skriven av: Thomas Järvheden
Publicerad: 2004-06-01

Info om stand-up.se