| stand-up.se - stand-up comedy på svenska | ||||||
![]() |
||||||
| Månadens komiker - Ove Haugen
Varje månad utser stand-up.se månadens komiker. Utmärkelsen går till en person som skimrar extra mycket just nu, någon som lyckas skapa en magisk atmosfär från scenen. I maj går utmärkelsen till den underbart allsidige Ove Haugen. Du får utmärkelsen därför att du med en blandning av kvicka funderingar och eftertanke vinner både publikens skratt och hjärtan. Kan du upprepa det där? 3 gånger. Du startade Ståuppklubben på Gillestugan i Göteborg för 10 år sedan. Varför? Jag var rookie och fick inga jobb så jag var tvungen att ta saken i egna händer. Genom att var konferiencier på en egen klubb kunde jag få kontinuitet genom att presentera alla vänner och kollegar. Nu för tiden är det en etablerad klubb som alla känner till och många uppskattar. Varför finns det fler nya komiker i Stockholm än i Göteborg? För att Stockholm är Sveriges huvudstad. Det handlar inte bara om att det bor fler människor i Stockholm. Det ligger en väldig tyngdpunkt på Stockholm i allt som har med kultur och underhållning att göra. Det syns tydligt i enkäten som gjordes för några år sedan och den nya enkäten som gjordes av stand-up.se. Du är född och uppvuxen i Norge. Blev du ståuppkomiker före eller efter flytten till Sverige? Efter. Absolut. Jag kände knappt till fenomenet innan jag flyttade. Stand-up kom mycket senare till Norge än Sverige. Jag visste inte ens vad det var för något när jag flyttade hit. Vem var den första ståuppkomiker du såg? Det var Lennie Norman i "Släng dig i brunnen". Live kan det ha varit Claes Malmberg. Jag tror det var under Kulturnatta på Lilla Teatern men jag är inte säker. Han uppträdde som ståuppkomiker och jag gjorde någon slags diktperformance. Du skämtar ibland om norsksvenska språkförbistringar. Köper även en norsk publik resonemanget eller måste du anpassa dig? Jag uppträder aldrig för norsk publik. Jag har försökt men jag har gett upp. Jag har blivit väldigt försvenskad. Dels är det här med timing. Språken är så lika varandra, jag får tänka till hela tiden och tappar rytmen. Och många ogillar norrmän som har ett svenskt tonfall som jag. Jag fick rådet någon gång att istället prata svenska men det skulle kännas förnedrande att stå i Norge och låtsas vara svensk. Jag tror att det är lättare att vara riktig svensk om man ska uppträda i Norge. Många komiker har ångest för att de inte skriver tillräckligt med nytt material. Hur är det för dig? Jag kan bara ansluta mig till klubben. Det irriterar mig extra mycket eftersom jag från början var skribent innan jag började uppträda. Det är sällan man har deadlines som ståuppkomiker. Tyvärr funkar många av oss på det viset att vi måste ha en deadline för att kunna prestera. Mitt mål som jag försöker hålla, är att åtminstonde prova något nytt varje gång så att akten kan ändra sig organiskt med tiden. Slutligen, vad ska du göra i sommar? Jag ska bli pappa för andra gången, runt midsommar, och det tänker jag försöka koncentrera mig på. Det kommer säkert lite material ur det också. Intervju: Jonas Ljung |
||||||
| Info om stand-up.se | ||||||