stand-up.se - stand-up comedy på svenska

Läs mer om Thomas Järvheden

En komikers dagbok - april 2004

Thomas Järvheden fortsätter att skriva dagbok för stand-up.se. Under tre månader ger han oss alla detaljer ur sitt liv som komiker i värsta dockusåpastil. Eftersom du alltid velat veta, här kommer svaret på - Vad gör en komiker i april?

1/4 ZTV
Satt med i ZTV's musikprogram "Tryck till". Känns alltid speciellt att vara med i såna program man själv satt och kollade på när man var yngre. Samma känsla som när jag var med i Släng dig i Brunnen, eller Fråga Olle. Nästa mål är att få vara med i Professor Baltazar eller Alfons Åberg.

1/4 Ny klubb i Rågsved, Sthlm
Ännu en ny klubb skall öppnas – I RÅGSVED!? Man tänker direkt att nu blir det förorts-alkoholism i kubik samt tomma lokaler. Magkänslan sade "nej" men jag tackade ändå ja för att ställa upp på alla dessa nya eldsjälar (relativt nya komiker) som fixar och ordnar så att standupen ska leva som aldrig förr. Men jag fick äta upp alla farhågor, om man kan säga så. Stället var fullt av stammisar som krögaren tvingat dit och det blev en höjdarkväll. Först ett par rookies, en support och så avslutade jag. Blev nöjd av två anledningar – dels satt showen som en smäck, men jag läxade också upp ett par stök-bord där inne så dom aldrig mer kommer våga ha mobilen på. Det behövs sådär i början att man är hård och tydlig så dom lär sig – dom har ju aldrig varit på stand-up förut.

3/4 Norra brunn
Vilken kväll! Patrik Larsson, Pontus Enhörning och jag. Var lite spänd inför att avsluta kvällen då jag hade lite folk i publiken jag ville impa på men jag spände mig visst i onödan. Tror knappt jag haft sånt drag nån gång förut. Helt galet. Jag stod ute i köket efter giget och pratade med bl.a Oredan som kommit förbi. Efter ett par minuter kommer en av servitriserna in och undrar vad jag håller på med? Då visar det sig att publiken fortfarande sitter och klappar i takt! Shit? Extranummer så här långt efteråt? Plockade fram den gamla snabel-a-rutinen ur rockärmen. Det är såna här kvällar man minns. Så har jag för mig att det var i alla fall, jag kommer inte ihåg riktigt.

5/4 Muckargig i Skövde
Det börjar bli en tradition nu för mig att åka en viss vända i muckartider. Först ut är Skövde där jag, ett rockband och Linda Lampenius m.fl står för underhållningen. Publiken består som ni redan förstått uteslutande av 19-åriga grabbar i gröna kläder. Egentligen är situationen rätt märklig för alla inblandade. Hundratals grabbar som bara står där. Nyktra. Inga stolar. Dom har blivit beordrade dit. Sen ska dom skratta, digga och kolla på Linda Lampenius? Men dom köper det. Helt ok gig men jag kan bättre.

6/4 Lumpen-gig i Småland
Samma som igår fast ett annat regemente. Annat rockband. Inga blondiner – jo förresten, Mia Löfgren från förra årets Fame Factory var en av sångerskorna i bandet. Ännu märkligare upplägg egentligen eftersom scenen stod mitt i en enorm hockeyhall med tomma läktare. Muckargänget stod hoptryckta framför scenen som var utrustat med ett kravallstaket. (Varför?) Ingen öl. Inga stolar. Men dom köpte det. Faktum är att dom här gigen alltid är väldigt uppskattade, men som sagt – lite märkligt känns det. Något bättre gig än igår tycker jag men helt nöjd är jag ändå inte.

7/4 Möte inför special-gig
Träffar bl.a. vd'n för en av Sveriges största distributörer av tidningar för att diskutera upplägget för en specialskriven show. Dom vill att jag ska skriva 5 minuter comedy om varje ämne dom ska diskutera på en konferens och sticka in med det emellan hela tiden. Jag avråder eftersom det skulle bli för mkt upphackat och för många onödiga startsträckor. Dessutom är det ju svårt att garantera humorkvaliteten om allt ska nyskrivas. Det slutar med att jag istället ska ta på mig rollen som pingskyrkopastor och lura hela högen, då dom har hyrt lokaler av pingskyrkan. Sen ska jag avslöja mig och köra ett gig. Låter som en bättre lösning – om än ganska sjuk...

13/4 Harrys norrköping
Iklädd rollen som konferencier åker jag till en rookie-tävling i Norrköping. Publiken består dessvärre bara av dom 15 som ska tävla, juryn och kanske 10 andra. Trist för dom tävlande men det blev ganska mysig och intim stämning i alla fall. Flera var bra, men bara en kan vinna. Jag sade det då och jag säger det igen: -Bara att våga ställa sig där för första gången borde vara värt en medalj. Lite motsägelsefullt måste jag bara kommentera att det där med vem som är rookie eller ej verkar vara hyfsat godtyckligt. Jag såg några deltagare som uppträtt i flera år. Men jag gissar att så länge man inte uppträder regelbundet på klubbarna räknas man som rookie. Låt gå för det då, men det känns ändå lite orättvist mot dom som går upp på scenen för allra första gången.

Hursomhelst: Fyra skulle gå vidare till final, men den jag tyckte var allra bäst åkte ut i grundomgången. Synd – men kanske inte helt märkligt. Dom som satt i juryn hade nämligen inte ett skvatt med comedy att göra.

15/4 Skola i Sigtuna
Jag, Måns Möller och Mårten Andersson körde vår show "Revolution" på en Folkhögskola i Sigtuna. Dag-gig är ju klockrent när man tänker efter. Giget blev extremt kul och sen hade man hela eftermiddagen på sig att rida på endorfinkicken. Ringde typ 90 samtal och mejlade 78 mejl. Känns lite mer praktiskt att få en energikick vid 12.00 än kl 23.47 som är det normala.

21/4 Norra Brunn
Ett riktigt kul gig igen! Göran Ebenhart, Tobias Persson och jag ställde till med en jäkligt stabil onsdag på Brunnen. Förutom att materialet satt som det skulle så var jag denna kväll särskilt nöjd med tempot, som jag medvetet vred ned lite här och var. Tycker jag kanske dragit på lite väl mkt sista gigen.

22/4 Konferensgig i Värnamo + kvällsgig på Röda Rutan
En av dom sjukaste dagarna hittills i karriären. Tog morgonflyget söderut och klev in i handlingen som Pingstpastor. Rev ned företagets flagga och slängde saker omkring mig eftersom dom "hade skändat våra lokaler med sin tveksamma verksamhet". Efter överläggningar fick konferensen fortsätta under förutsättning att jag fick sitta med och övervaka så att inga övertramp skedde. Sen satt jag där, längst fram och bevakade. Ibland lade mig i, om någon svor eller så. Mkt skärpt stämning under c:a en timme tills jag avslöjade mig. Showen gick ok, men jag skulle kanske givit dom en paus efter avslöjandet. Dom var fortfarande rätt paffa i början av showen, vilken i övrigt gick som den skulle. Hur som helst, varken jag eller dom lär glömma den här dagen i första taget.

Tog därefter taxi till flygplatsen i Jönköping och for sedan direkt från Arlanda till giget i Kista. Röda rutan är en restaurang i Kista Galleria, som satsar rätt hårt med comedy varje vecka i samarbete med SUCK. Giget gick bra, men det höll på att bli lite dramatik efteråt. Det händer mig extremt sällan att någon i publiken lackar ur, men det var tydligen vad som hände. Nån snubbe som sprang och hämtade mer öl hela tiden blev fullare och fullare och snedtände visst till slut när jag sade nånting hyfsat oskyldigt. Efter giget var han ganska hotfull och blev otrevlig som fan. Eftersom jag kände mig oskyldig hade jag ingen lust att ta skiten utan blev lite sugen på att nita honom ifall han skulle gå till attack, men han valde att parkera sig i baren. Skönt – eller kanske synd - lite tidningsrubriker hade kanske piggat upp för nu är jag rejält trött. Lång dag, lång kväll men jag är nöjd med min insats.

29/4 ZTV's Tryck till
Satt med än en gång i Tryck till. Denna gång ihop med Kristian Luuk och Mauro Scocco. Att Luuk var rolig visste man ju sen innan men Mauro överraskade med bl.a. lite sköna imitationer. Fast bara mellan tagningarna. Själv fick jag äntligen möjlighet att såga Britney i TV och jag kan säga att jag var inte försiktig.

29/4 Norra Brunn
En riktigt bra kväll från början till slut tillsammans med Tobias Persson och Henrik Schyffert. Jag har inte sett Henrik mer än två-tre ggr, men det är alltid lika inspirerande eftersom han tar ut svängarna längre än dom flesta och vågar vara svår här och där.

Förresten – tror ni inte att ett helt gäng från Värnamo-giget sitter alldeles invid scenen med varsin lapp som det står "Hej Pastorn" på! För deras skull kände jag mig manad att testa lite nytt vilket jag gjorde med godkänt betyg. Jag kände mig ordentligt nöjd med acten som helhet, men jag lär väl ångra mig strax, för nu ska jag sätta mig och analysera den på video. Jag försöker göra det nån gång i halvåret och då hittar man alltid lite skit som man borde ändra. Trevlig Valborg!

Skriven av: Thomas Järvheden
Publicerad: 2004-05-08

Info om stand-up.se