| stand-up.se - stand-up comedy på svenska | ||||||
![]() |
||||||
|
Månadens komiker - Mikael Koppelman Varje månad utser stand-up.se månadens komiker. Utmärkelsen går till en person som skimrar extra mycket just nu, någon som lyckas skapa en magisk atmosfär från scenen. I april går utmärkelse till Mikael Koppelman som vågar se arg ut på bild. Du får utmärkelsen för att du med en fantastiskt skön stil hittar humor i så vitt skilda ämnen som Mazdors luftintag, snoppar som snäckar sig och kommunism. Ja, vackert! I vilket ögonblick insåg du att du ville bli ståuppkomiker? Jag tror att jag blev intresserad när jag såg Seinfeldt på TV, kanske -97. Jag hade också sett stand-up comedy live på Berns. Men det var först när jag gjorde en intervju med Måns Möller för en studenttidning som jag började tänka tanken att jag skulle kunna göra det själv. Första gången jag såg dig var på Blue Moon Bar då du kom in som brottare med bar överkropp och blev intervjuad av Janne Westerlund. Det var ett av Janne Westerlunds sjuka infall som jag köpte ogenerat. Han behövde någon som kunde vara brottare eftersom han hade en hang'up för wrestling. Jag tror att det var någon slags hyllning till Andy Kaufman. I så fall är det fint att ha varit med. Annars känns det bara pinsamt. En annan gång övertygade han mig om att jag skulle klä ut mig till tomte. Han skulle fixa ett skägg. Men så slutade det med att han tejpada fast en massa bomull i ansiktet på mig. Hur gör du för att komma på nytt material? Är det något du jobbar fram eller måste det komma av sig själv? Antingen duschar jag eller eller så tar jag långa promenader. Jag måste antingen aktivera min hårbotten eller mina fotsulor. Det funkar inte för mig att bara sätta mig ner vid skrivbordet utan att ha en klar tanke först. Tanken är som ett glödande tackjärn som jag kan bearbeta vid skrivbordet. Finns det några genvägar eller smarta tips för att utvecklas som komiker? Duscha mycket. Hygienen är a och o. Jag tror att man ska försöka tänka på saker på ett annorlunda sätt. Man ska nog vara lite skadad. Eller man kan gå sommarkurser, är det det jag ska säga? [Mikael refererar till sommarkursen i stand-up comedy som jag startade förra sommaren på Fridhems Folkhögskola.] Lyssna på andra komiker och sitt och prata med dem. Inte bara komiker förresten. Bejaka alltid konstiga saker. Jag har till exempel varit på Tupperwareparty och Qi Gong enbart för att jag trodde att det kunde ge material. Gav det något material? Qi Gongen gjorde det men Tupperware kändes så urtjatat så jag struntade i det. Slutligen, alla komiker ler på sina publicitetsbilder. Du är jättearg på din. Varför det? (Skratt) Jag tycker det är så fånigt med de frimärksstora bilderna i tidningsannonserna där alla flinar! Jag tänkte att det skulle vara en rolig kontrast att inte se så glad ut. Men nu har jag förstått av diverse bokare att det inte är en rolig kontrast. Det bara skrämmer bort kunderna. Intervju: Jonas Ljung |
||||||
| Info om stand-up.se | ||||||