stand-up.se - stand-up comedy på svenska
Göteborg -> New York

Jonas Ljung är inte bara ståuppkomiker, trollkarl och initiativtagere till stand-up.se. Numera är han globertrotter också! Läs hans reseskildring från New York och den stand-up comedy workshop han gick där i slutet av januari.

- "For the first time ever on a stand-up comedy stage, give a big hand for Jonas Ljung!"

Vafan! Var jag otydlig när jag berättade för konferencieren att jag arbetar som komiker? Jag kliver upp på den lilla scenen i den intima men ändå rymliga lokalen som utgör Stand-Up NY:s showroom. Jag har under veckan i New York jobbat fram 5 minuter nästan helt nytt material. På engelska. Och under de nya förutsättningarna att jag är svensk i USA. Jag är lugn men definitivt inte avslappnad.

Regissören Steven Rosenfield som har jobbat med mig har bett mig öppna kvällen. Efter mig följer 10 komiker till som ska köra 5 minuter var. Det är en blandning av nybörjare, wanna-be skådespelare och etablerade komiker. En med en omskriven enmansshow "just off Broadway". Kul att Steven vill att jag öppnar men kunde han inte sagt det åtminstone någon dag innan så jag hade fått kräkas i fred?

- "Hi! I’m a Swede! Hurra!"

Det känns som om jag får kontakt direkt. Publiken är vänligt inställd och allt är varmt. Kanske är det bra att de tror att det är min första gång? Och sedan kan jag överraska dem med riktigt bra material? Under veckan i New York har jag inte haft så mycket annat att göra än att just skriva, se och andas stand-up comedy. I brist på annat att göra har jag skrivit om mitt material gång på gång. Och sedan en gång till. Så det är tight. Överarbetat?

- "I love US! You’ve got so many things!"

Med en extremt vänlig och entusiastisk attityd börjar jag försiktigt trasha några amerikanska fenomen. Trots att jag befinner mig i New York som ändå får anses liberalt är jag nervös. Kommer de att acceptera att jag som utlänning är ironisk på deras bekostnad?