| En komikers dagbok - mars 2004
Thomas Järvheden tar över staffettpinnen från Ann Westin och kommer under tre månader att i värsta dockusåpa-stil ge oss alla detaljer ur sitt liv som komiker. Eftersom du alltid velat veta, här kommer svaret på - Vad gör en komiker i mars?
2/3 Lång intervju i Kulturmötet, Radio Sthlm P4
Jag var riktigt sugen på att gå dit, då jag ett par veckor tidigare suttit och stortrivts i systerkanalen P5's Långlunch-intervju. Kan inte låta blir att tycka det är både kul och smickrande när folk vill intervjua en.
5/3 Norra Brunn
Med Jack Mittleman och Ann Westin. Alla var bra, både vi och publiken. Ann och jag körde båda(!) i andra halvan och det var ett ruggigt drag.
12/3 Radio City
Hoppade in som side-kick i Frukostpasset. Världens bästa jobb om det inte vore för arbetstiden. Vi lyssnade på skön musik, åt god live-lagad mat och hade folk i studion som sjöng karaoke. Själv rev jag självklart av en Tommy Nilsson-låt.
15/3 Firmajobb
Firmagig för JM Bygg. Den här gången skulle jag inte underhålla själva byggarbetarna, utan snubbarna som bestämmer - projektledare och dy. Genomsnittsåldern var väl lite äldre än vad jag helst vill jobba för men jag kompromissade med mig själv och tog bort dom svåraste och/eller mest provocerande bitarna så dom var så nöjda så. Testade en hel del nytt, något jag inte brukar göra på företagsgig men efter att ha dragit min show en miljard gånger i oktober, november och december tröttnat på skämten - för att sen inte hinna skriva nya p.g.a. radio-jobb i januari & februari kände jag bara att nu måste jag tillåta mig lite spelrum. På en vettig nivå alltså. En del av det nya satt som en smäck, annat satt halvdåligt, men instucket mellan bra grejer var det ingen som märkte nåt :-)
16/3 Harrys i Göteborg
Tobias Persson konfade, Cecilia Domstad rookade, jag körde nån halvtimma och Tomas Petterson avslutade. Hade aldrig sett Cecilia förut, hon var en kul tjej med vägvinnande dialekt. (Grov småländska) Själv fortsatte jag på denna veckas redan intrampade stig dvs testa lite nya grejer. Det nya satt inte 100-procentigt, men resten satt desto bättre så som helhet var jag nöjd. Det var vi nog allihop, för det var en kul kväll. Tomas P var stabil som vanligt, och vågade och vann med flera nya idéer.
17/3 Katrineholm
Fullbokat på en krog i Katrineholm. Kul, jag hade hört motsatsen om stället tidigare. Det visar sig när jag kommer ditt att jag har ett helt gäng med fans där som sett mig förut! (Hade gjort ett firmagig tre månader tidigare i samma stad.) Smickrande! Och samtidigt lite stressande eftersom jag kände mig extra manad att köra alla nya bitarna jag filat på i veckan. Den här gången satt dom bättre. Förutsättningarna var dock lite jobbiga ett stort, mossigt lärargäng utgjorde 65% av publiken och resten var röjiga ungdomar. Fick man välja skulle man ta dom ett gig i taget. Nu får man lägga nivån så att alla ska bli nöjda, dvs lagom försiktigt så lärarna inte får hicka och lagom ballt så att undomarna vill höra. Tyckte jag klarade det galant, men ni vet hur det är. Hellre väljer jag en helt blandad publik eller en helt homogen. Utan kompromisser blir showen vassare. Efter giget testade jag en ny rutin för mitt fans-gäng som satt kvar. Dom garvade så jag ska köra det på fredag på norra brunn
19/3 Norra Brunn
Fick värsta flashbacken körde med Lennie och Betnér precis som i gamla tider. Fruktansvärt bra kväll om jag får säga så? Mange var så grym att jag egentligen inte hade velat testa nytt efter honom. Men jag hade bestämt mig så vafan. Det nya gick ok, resten skitbra. Och Lennie öste på i andra så han fick kemtvätta Armanirocken. Propaganda.
22/3 Rival
Jag och en drös andra komiker var inbjudna att se Schyffert och Wahlbecks show "Tut tut här kommer vi och såhär ser vi ut inuti". Fullsatt med 700 pers man kan inte göra annat är ryckas med, inspireras och imponeras. Jävligt starkt jobbat och bra reklam för vår bransch. Det där med standup på teater är inte så dumt det. ALLS! Jag vill också, jag vill också, jag vill också......
25/3 Radiogalan på Tyrol
Jag satt i juryn och agerade prisutdelare i två kategorier. Fick bara nån minut på mig att vara rolig men det nöjde jag mig med - vilken ära, vilken fest! 3-rätters middag, fantastisk underhållning och - utav 600 radiomänniskor vilka tror ni man träffar på? Jo, ståuppkomiker vart man än ser! Pontus Enhörning, Özz Nujen, Patrik Larsson, Janne Westerlund, Jakob Öqvist och så jag dårå. Lång fest. Nej, jag brukar inte bli bakfull. Men ja, jag var sjuk hela nästa dag...
26/3 Studiebesök
Ännu ett studiebesök/nöjeskväll. Fick chansen att se "Omogna killar och en asgammal jävla kärringjävel" med Möller, Larsson, Nüjen och Brundin. Andra gången på en vecka som jag får bevittna kära kollegor fylla teatrar här i Stockholm! Jag lyfter på hatten! Sista sketchen grät jag av skratt. Tycker förresten inte att hon är så gammal.
28/3 Norra Brunn och Testpiloterna
Känner mig riktigt flitig när det gäller skrivandet. Får tacka mina kollegor för inspirationen! Testade fem nya rutiner och nu lyfte det som jag ville. Folk kom fram efteråt och dunkade mig i ryggen. Visserligen hade jag satt i halsen just då så det kanske var därför men närrå. Jag fick faktiskt höra av flera att "Det där MÅSTE du köra i fortsättningen!" Förkyld och trött gick jag direkt hem och lade mig men endorfinerna höll mig vaken halva natten. Precis som efter ens första gig för 6 år sen.
29/3 Gymnasiegig i Sollentuna
Så här vill jag ha det. Så här vill jag vara. Stor scen. Fullsatt aula. Ung publik som är med en till 200%. Och så självklart fyra balla killar som man måste trycka till så dom andra gråter av glädje. Jag körde in två av dom nya rutinerna i showen och man märkte ingen kvalitetsskillnad. Sådär ja! Plockade fram en handfull gamla specialskrivna grejer också som jag alltid kör när det gäller skolgig. En homogen grupp 18-åringar vill inte höra exakt samma rutiner som en svensk blandpublik.
Skriven av: Thomas Järvheden
Publicerad: 2004-04-01
|